Ekonomi

Vår ekonomiska plan från år 1950. Gäller än i dag.
Ekonomisk plan (pdf)

En kall vinterdag den 10 februari 1950 samlades de boende i Gävle för att fastställa den ekonomiska planen för Brf Engelbrektsgårdarna. Planen, som var noggrant utformad, satte ramarna för föreningens ekonomi och syftade till att skapa en stabil och hållbar framtid för alla boende.

Den ekonomiska planen lade fokus på att balansera inkomster och utgifter genom noggrann budgetering. Inkomsterna kom främst från medlemsavgifter och eventuella statliga bidrag, medan utgifterna täckte kostnader för underhåll av fastigheter, gemensamma utrymmen och förbättringar av boendemiljön.

Investeringar i långsiktiga projekt, som att förbättra infrastrukturen och uppgradera byggnaderna, prioriterades för att säkerställa en hög boendekvalitet. Dessutom sattes tydliga finansiella mål för att bibehålla en stabil ekonomisk tillväxt och säkerställa föreningens långsiktiga överlevnad.

Genom åren har denna ekonomiska plan visat sig vara av stort värde. Den har möjliggjort kontinuerliga förbättringar och underhåll utan att skapa finansiella problem. För oss, dagens bostadsinnehavare, innebär det att boendemiljön är trygg, väl underhållen och att ekonomin är sund. Det är ett arv av förutseende och noggrann planering som fortsatt ger frukt och bidrar till en stark gemenskap i HSB Brf Engelbrektsgårdarna.

HSB Brf Engelbrektsgårdarnas senaste årsredovisningar: